Autoala mediassa

Traficomin julkaisema katsastusraportti

4.5.2022 / Arttu Toivonen arttu.toivonen@iltalehti.fi

Katsastustilastot julki: Tässä ovat 5- ja 3-vuotiaiden vähävikaisimmat ja vikaherkimmät autot

Traficom on julkaissut katsastusraportissaan jälleen tilastot Suomessa leimattujen autojen hylkyvioista. Yllättävätkö luotettavimmat autot?

Citroën C4 Cactus hylätään useimmiten etuakseliston vikojen vuoksi.Citroën C4 Cactus hylätään useimmiten etuakseliston vikojen vuoksi.

Citroën C4 Cactus hylätään useimmiten etuakseliston vikojen vuoksi. pentti j. rönkkö

Traficomin julkaisema katsastusraportti pistää armottomasti riviin Suomessa viime vuonna katsastettujen autojen viat ja hylkäysten perusteet. Traficom on listannut siis vuosina 2016 ja 2018 käyttöön otettujen henkilöautojen ongelmakohtia. Kyseessä eivät ole tielle jättäneet tai korjaamokäyntiä suoraan vaatineet viat, vaan sellaiset ongelmat, jotka ovat paljastuneet auton määräaikaiskatsastuksessa.

Katsastustilastot eivät suoraan kerro mitään auton luotettavuudesta, eikä se ainakaan kerro absoluuttista totuutta siitä, mikä auto on vähävikaisin. Katsastukseen kun ei tuoda moottori- tai vaihteistovikaista autoa. Sen sijaan katsastuksessa hylkäyksen aiheuttavia vikoja ovat yleisimmin alustan osien kuten pallonivelten ja puslien kuluminen tai väljistyminen sekä erilaiset jarruviat.

Menneinä vuosina jarrujen yleisiä hylkäysperusteita ovat olleet kuluneisuus tai epätasainen teho, mutta viime vuosina erityisesti sähkö- ja lataushybridiautoista on myös tavattu taka-akseliston osalta käyttökelvottomaksi ruostuneita jarruja. Syy tähän on yksinkertainen: tehokkaasti liike-energiaa sähkövoimaksi muuttavan auton hydraulisia jarruja tulee yksinkertaisesti käytettyä vähemmän, mikä johtaa siihen ettei esimerkiksi takajarruille ole töitä tarjolla lainkaan niin usein kuin muuten.

Mercedes-Benz Sprintereillä ajetaan paljon – ja yleisimmin taksiajoa. OBD-järjestelmä on yleisin hylkäyssyy.Mercedes-Benz Sprintereillä ajetaan paljon – ja yleisimmin taksiajoa. OBD-järjestelmä on yleisin hylkäyssyy.

Mercedes-Benz Sprintereillä ajetaan paljon – ja yleisimmin taksiajoa. OBD-järjestelmä on yleisin hylkäyssyy. PAULA NIKULA

Samasta syystä katsastuksessa hylkäykseen johtavia vikoja on todennäköisemmin paljon ajetuissa autoissa: kolmessa tai viidessä vuodessa isoon dieselmoottoriseen Mercedekseen tai Volvoon ehtii tulla huomattavasti suurempi ajokilometrimäärä kuin pienimoottoriseen Toyota Yarikseen. Tästä syystä joidenkin autojen kohdalla korostuvat alustan viat eivät suoraan johdu nekään erityisen huonosta laadusta, vaan suurista ajomääristä.

Volvo XC40 on yksi vähävikaisimmista autoista.Volvo XC40 on yksi vähävikaisimmista autoista.

Volvo XC40 on yksi vähävikaisimmista autoista.

Kolmevuotiaiden, siis vuonna 2018 käyttöön otettujen automallien vähävikaisin kärkikolmikko on japanilaismerkkien juhlaa. Tasan nollan prosentin hylkäyskeskiarvolla tasapisteisiin pääsevät Honda HR-V, Mazda CX-3 ja Toyota Corolla. Neljänneksi vähävikaisin eli Volvo XC40 pääsee sekin vielä nollille, viidenneksi yltäneellä Toyota Avensiksella prosentti on sekin melko alhainen, 0,4%.

Honda HR-V on kolmevuotiaiden autojen vähävikaisin.Honda HR-V on kolmevuotiaiden autojen vähävikaisin.

Honda HR-V on kolmevuotiaiden autojen vähävikaisin.

Merkkitilastoissa vähävikaisin on Lexus 0,0 prosentilla, kakkosena Suzuki 0,8 prosentilla ja kolmantena Toyota 1,3 prosentilla.

Kolmevuotiaiden henkilöautomallien vikaherkimpien lista on sinänsä erikoista luettavaa, että siinä on näennäisesti kärkisijoilla jotain muuta kuin henkilöautoiksi yleensä miellettyjä laitteita. Vikaherkin auto nimittäin on Mercedes-Benz Sprinter, mutta kolmivuotiaan ja katsastusajankohtana keskimäärin 212 000 km ajetun Sprinterin voisi aika helposti kuvitella olevan taksikäytössä. Näistä autoista hylätään OBD-järjestelmän ilmoittamien ongelmien vuoksi 21,9%.

Toiseksi vikaisin on Dacia Duster ohjausjärjestelmän ongelmien vuoksi 20,2 prosentilla ja kolmanneksi vikaisin Toyota Proace 18,8 prosentilla. Neljännellekin sijalle yltää ilmeinen taksiauto, keskimäärin 204 000 km ajettu Mercedes-Benz Vito.

Kolmevuotiaiden automerkkien kolme huonointa ovat Dacia (12,8%), Land Rover (10,6%) sekä Renault (9,4%).

Viisivuotiaissa autoissa vähiten katsastuksessa hylkäyksiä saa Volkswagen Sportsvan.Viisivuotiaissa autoissa vähiten katsastuksessa hylkäyksiä saa Volkswagen Sportsvan.

Viisivuotiaissa autoissa vähiten katsastuksessa hylkäyksiä saa Volkswagen Sportsvan. Volkswagen

Siirryttäessä viisivuotiaisiin, siis vuonna 2016 käyttöön otettuihin henkilöautoihin peli muuttuu osittain. Tuossa ryhmässä vähävikaisin on Volkswagen Golf Sportsvan, jonka hylkäysprosentti on 0,7%, toiseksi paras Suzuki SX4 0,8 prosentilla ja kolmanneksi kiilaa Audi Q5, joista 1,1 prosenttia jää ilman leimaa ensimmäisellä yrityksellä. Neljäntenä on Toyota Avensis (1,4%), viidentenä saman merkin Corolla (1,5%).

Viisivuotiaiden autojen luotettavimmat merkit ovat Suzuki (1,6%), Porsche (1,9%) ja Honda (2,2%).

Viisivuotiaiden autojen katsastustilaston huonoimmat ovat Citroën C4 Cactus (30,7%), toiseksi heikoimman esityksen antaa Dacia Sandero 26,9 prosentilla ja kolmanneksi huonoimman tuloksen saa Dacia Logan 26,5 prosentilla. Häntäpääkolmikossa kaikkien yleisin hylkäyssyy on etuakseliston viat. Viisivuotiaissa neljännellä sijalla tulee vastaan tuttu auto, Mercedes-Benz Vito 23,6 prosentilla, viidentenä on Peugeot 3008 22,7 prosentilla.

Dacialla on kyseenalainen kunnia juhlia vikalistojen hännillä niin malli- kuin merkkikohtaisissa tilastoissa.Dacialla on kyseenalainen kunnia juhlia vikalistojen hännillä niin malli- kuin merkkikohtaisissa tilastoissa.

Dacialla on kyseenalainen kunnia juhlia vikalistojen hännillä niin malli- kuin merkkikohtaisissa tilastoissa. PENTTI J. RÖNKKÖ

Viisivuotiaiden autojen merkkitilastojen huonoimmat ovat Dacia (19,4%), Tesla (16,5%) ja Renault (15,6%). Mielenkiintoinen merkintä listalla on myös neljäntenä oleva marginaalimerkki Ssangyong, joista viisivuotiaina hylättiin 12,8 prosenttia.

©2024 Yksityisten Katsastustoimipaikkojen Liitto ry. Evästevalinnat. Web Design Huima.