Ajankohtaista

Sähköautojen katsastusmääräykset

13.2.2023

Sähköautojen kiristyneet katsastusmääräykset eivät vielä näy katsastusasemilla

Sähköautojen tiukentuneet katsastusmääräykset ovat saaneet monen sähköautoilijan mietteliääksi

12.2.2023 14.00 Aamuset

Viime vuoden marraskuussa astui voimaan uusi katsastusmääräys, jonka perusteella pienikin painauma sähköauton akkukotelossa voi johtaa hylkäämiseen määräaikaiskatsastuksen yhteydessä. Syynä tähän on se, että pienikin lommo voi pahimmillaan tukkia akun jäähdytyskanavia ja kasvattaa tulipalon riskiä.

Lommot ja painaumat voivat syntyä sähköautoihin esimerkiksi talvisin heikossa ajokunnossa olevilla teillä. Kerrostunut ja pakkautunut lumi voi muodostaa syviä ajouria, ja suojasäällä lumikerros sohjoontuu. Kun ajourat ja niiden väliin jäävä sohjo jäätyvät, muodostuu vaurioriski sähköautojen akkukoteloille ja akustoille. Osassa sähköautoja maavaraa on vain vähän, jolloin akusto on erityisen altis kolhuille.

Uusien katsastusmääräysten voimaantulo ei ole vielä näkynyt Turun alueen katsastuskonttoreilla. Toimitusjohtaja Hannu Pellikka A-Katsastuksesta toteaa, että käytännön kokemusta täyssähköautojen katsastamisesta uusien arvosteluperusteiden mukaan ei ole juurikaan vielä kertynyt. Syyksi hän kertoo sen, että henkilöautot tulevat katsastukseen ensimmäistä kertaa vasta neljän vuoden päästä käyttöönotosta.

Yrittäjä Esa Harkka Harkka-yhtiöistä kertoo samankaltaisista havainnoista. Hänen mukaansa sähköautoja katsastetaan suhteessa vielä tavallisia autoja vähemmän, koska monenkaan käyttöönotosta ei ole kulunut vielä aiemmin mainittua neljää vuotta.

– Ihmiset ovat toki lehdistä lukeneet näistä uusista katsastusmääräyksistä, ja se on aiheuttanut huolta, mutta vielä ei ole tullut suurta ryntäystä katsastuksiin.

Viimeisen vuoden aikana Harkka-yhtiön katsastuksissa ei ole hylätty yhtäkään sähköautoa tai hybridiä akkuvaurion vuoksi.

Myös Plus Katsatsus Oy:nteknisen johtajan Esko Karhun mukaan katsastettavien sähköautojen määrä on tällä hetkellä hyvin pieni, joten uudet määräykset eivät ole vielä näkyneet katsastuskonttorilla. Karhun mukaan on myös liioittelua sanoa, että pienet vauriot välttämättä vielä johtaisivat hylkäykseen katsastuksessa.

– Lähempänä totuutta on se, että arvosteluperusteissa mainitaan akun suojat, eli varsinaista akkukoteloa pohjassa suojaavat muoviosat. Näiden vaurioituminen aiheuttaa arvosteluperusteiden mukaan hylkäyksen. Näissäkin vaurion tulisi olla merkittävä.

TarkastajaTatu Siivonen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomista korostaa, että ei ole tarkoitus, että pienet naarmut tulkittaisiin suojien vaurioitumiseksi. Akkujen tarkastaminen katsastuksessa on kuitenkin hänen mukaansa haastavaa, koska ne on suojattu usein erilaisin rakentein, jotka on vaikea poistaa.

Määräaikaiskatsastuksissa ajoneuvon tarkastus tulee pääsääntöisesti tehdä osia purkamatta. Tämän vuoksi akkujen kuntoa voidaan joutua arvioimaan niiden suojien kunnon perusteella ilman, että itse akkuja nähdään.

©2024 Yksityisten Katsastustoimipaikkojen Liitto ry. Evästevalinnat. Web Design Huima.