Trafin Marko Sillanpään ehdotus ihmetyttää alaa
4.11.2015
Trafin tieliikennejohtaja Marko Sillanpää ehdotti Yle Uutisten haastattelussa tiistaina, että hyväksytyissä huolto-ohjelmissa olevat autot voitaisiin vapauttaa katsastuksista.
Liikenneturvallisuusvirasto Trafin ehdotus hyväksytyissä huolto-ohjelmissa olevien autojen katsastuksista luopumisesta tai katsastusvälin harventamisesta jakaa mielipiteet.
Autoilijoita edustavan Autoliiton toimitusjohtajan Pasi Niemisen mukaan esitys on tervetullut. Niemisen mukaan vakavat viat havaitaan yhä useammin muussa yhteydessä kuin katsastuksessa. Esimerkiksi takaisinkutsujärjestelmät ovat kehittyneet.
”Keskustelussa pitää arvioida sitä, paljonko onnettomuuksia aiheuttavia vikoja loppujen lopuksi havaitaan katsastuksissa verrattuna siihen, paljonko niissä käydään”, Nieminen sanoo.
Katsastusalan näkemys on, että Suomen autokannalla nykyisestä mallista ei voida luopua.
Yksityisten Katsastustoimipaikkojen Liitto ry:n jäsentoimipaikat ovat pöyristyneitä Trafin ehdotuksesta murentaa nykyinen katsastusjärjestelmä, joka on vuosikymmenten aikana hiottu tämän päivän vaatimuksia täyttäväksi. Katsastusyrittäjät ovat investoineet nykyaikaisiin katsastuslaitteisiin sekä katsastushenkilöstön koulutukseen lain edellyttämällä tavalla.
Myöskään Trafin ehdotuksessa ei ole otettu huomioon Suomen autokannan keski-ikää, joka on euroopan vanhimpia.
Tamperelaisen Kymppikatsastuksen toimitusjohtaja ja Yksityisten katsastustoimipaikkojen liiton puheenjohtaja Pertti Oittinen on Pellikkaa suorasanaisempi. Katsastuslaki muuttui viime heinäkuussa niin, että katsastustoimiluvan voivat saada myös esimerkiksi autokorjaamot.
”Järkyttävää ja käsittämätöntä, että Trafi lähtee tällaista ehdottamaan. Vasta vuosi sitten muutettiin lakia, jotta alalle saataisiin lisää yrittäjiä”, Oittinen sanoo.
Oittinen ihmettelee, kuka valvoisi, että huollot tehdään säännöllisesti. Samaa kysyy korjaamoja ja katsastustoimipaikkoja edustavan Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.
”Olemme nyt jo huolissamme siitä, että taantuman aikana ihmiset lykkäävät huoltoja”, Rissa sanoo.
Trafin tieliikennejohtaja Marko Sillanpään näkemyksen mukaan autot ovat muuttuneet yhä monimutkaisemmiksi. Jotta auto pysyy kunnossa, se pitää Sillanpään mukaan joka tapauksessa huoltaa valmistajan huolto-ohjelman mukaisesti.
Kun autot vielä olivat nykyistä mekaanisempia laitteita ja niissä oli vähemmän elektroniikkaa, huolto saattoi hoitua omassa autotallissa tai pienissä pajoissa. Sillanpään mukaan autojen ja huollon muututtua herää kysymys, onko perinteinen katsastustoiminta enää välttämätöntä.
”Jos huolto tehdään sertifioidun, valmistajan hyväksymän huolto-ohjelman mukaisesti, tuleeko katsastuksesta lisäarvoa? Vai pitäisikö olla niin, että huolto-ohjelman noudattaminen oikeuttaa automaattisesti katsastusleimaan. Tällä parannettaisiin asiakkaan palvelua ja alennettaisiin mahdollisesti kustannuksiakin”, Sillanpää sanoo Kauppalehdelle.
Jos autoa ei huolleta huolto-ohjelman mukaan, katsastus olisi Sillanpään mukaan yhä tarpeen.
Katsastusta sääntelee EU-direktiivi, joten Suomi ei voi noin vain luopua katsastuksista. Sillanpää huomauttaa, että myös EU-lainsäädäntö muuttuu koko ajan, ja Suomi voi vaikuttaa sen kehittämiseen.
Sillanpään mukaan toinen vaihtoehto olisi katsastusvälin harventaminen. Se onnistuisi jo nyt.
EU-direktiivi edellyttää katsastusta neljän vuoden kuluttua auton käyttöönotosta ja sen jälkeen kahden vuoden välein. Suomessa vaaditaan ensimmäinen katsastus jo kolmen vuoden kuultua käyttöönotosta, seuraava viiden vuoden kuluttua käyttöönotosta ja sen jälkeen joka toinen vuosi.
Sillanpään mukaan viime vuoden heinäkuussa voimaan tulleen lakimuutoksen jälkeen katsastustoimipaikkoja on tullut lisää 34.
Ryntäys ei ole ollut kovin suuri, mutta kilpailu alalla on kiristynyt. Alan keskivertoyrityksen liiketulosmarginaali on heikentynyt vuosista 2010 ja 2011.
Katsastuksen vapauttamista tulee miettiä erittäin tarkkaan, kirjoittaa Autoalan Ruosteenestoliikkeiden Keskusliiton puheenjohtaja Tapio Hotokkatiedotteessa. Liikenneturvallisuusvirasto Trafi väläytti katsastuksista luopumista niiden autojen osalta, jotka noudattavat huolto-ohjelmaa.
Hotokan mukaan pohjoismaissa olosuhteet ovat erilaiset kuin pääosin muualla Euroopassa ja etenkin Suomessa autojen ikärakenne on erilainen.
Hotokan mukaan autojen ruostuminen on Suomessa asia, jota vähätellään ja siitä halutaan vaieta. Katsastuksessa olisi mahdollista saada puolueeton kanta auton ruostumisen etenemisestä.
Katsastuksen ansiosta ruostesuojaus voidaan vielä suorittaa ennen kuin ruostuminen etenee liian pitkälle.
"Olisi naiivia ajatella, että autonvalmistajien huolto-ohjelmissa mainittaisiin Suomen olosuhteisiin tarkoitetusta ruostesuojauksen tarpeesta, sillä lähtökohtainen tavoite valmistus ja myyntiorganisaatioilla on parantaa myyntitiheyttä ja sen myötä laskea autojen käyttöikää", tiedotteessa sanotaan.
Ruosteenestoliikkeiden mukaan autonvalmistajan huolto-ohjelmat eivät ole kuluttajan kannalta tarpeeksi riittäviä ruostumisen osalta.